Nisa HEBAT
Hidup ni bukanlah bertujuan untuk memuaskan hati sendiri atau kehendak orang lain. Sebab kehendak tak mungkin mampu dipenuhi hatta dijulang ke tempat tertinggi sekalipun. Berilah seguni emas, diminta pula sedulang berlian. Bagi kan sepinggan snack plate, nanti nak tambah plak cheezy wedges dengan extra cheese.

Macam tu la juga sesama manusia. Jangan la diharap orang lain sentiasa memahami kesusahan dan keperluan diri kita. Fahamkan lah jugak orang lain. Di sebalik setiap kesenangan yang terpamer depan mata, sapa tau kesusahan yang perlu ditelan tanpa dikunyah?

Seronok mencari salah orang lain. Bangga bila menyebut keburukan. Tapi jangan la plak semata2 untuk menutup salah dan kekotoran dalam diri sendiri, kita menjaja keburukan dan memfitnah orang lain. Nauzubillah....

Hanya si pengecut yang tak mengaku salah diri sendiri. Pengecut je yang ketawa gembira bila mencalarkan maruah sesama manusia. Dan pengecut takkan memuji kebaikan orang lain kerana gentar kedudukannya goyah.

Dan sebab xde tolak ansur, xde give and take, wujudlah pergaduhan dan persengketaan dalam dunia. Semua nak menang, semua tanak mengalah, semua nak 'take' dan tanak 'give', macam2 lah yang jadi sekarang. Tembak sana sini. Caci sana sini. Benci membenci menjadi kemenangan bagi si busuk hati.

Hiduplah untuk saling melengkapi..... Faham memahami..... Menerima dan memberi....
0 Responses