Nisa HEBAT
Orang kata, mulakan hari dengan senyuman. Tapi maaflah, aku dah mulakan hari aku hari ni dengan maki memaki dan rasa marah. Bengang. Annoying lagi menyampah. Minggu demi minggu semua orang semakin bz rite? Macaam2 kerja. Aku yang sebelum ni selalu bertenang, mula menggelabah dengan pelbagai kerja.

Dat just ok. Asgmnt, kerja, test, kuiz, presentation semua tu bukan la masalah sebab semua org pon menghadapi menda yang sama. Cuma hari ini, akar kepada kemarahan aku tercetus apabila aku keluar jam 2.30 pagi dan menuju ke pusat komersial seksyen 7 Shah Alam. Dengan niat sekadar untuk print asgmnt RM yang baru aku siapkan. Nak print dua helai je pon.


So smp dlm kul 2.35, aku memasuki kedai yang buka 24hours yakni XXX Xxxxx Xxxx. Biasa la kalo dah rmai org, kena la Q. Xde hal. Tapi kalau yang ada stakat 3 4 org nk print, kul 3.10 minit pon aku xdpt print lagi, mmmg aku marah ahhh... Senang la nk cakap sabar tu sebahagian dari iman. Dengan kadar keimanan aku yang cukup2 makan ni, mmg susah la aku nk sabar kalau dah cmtuh weyhhh... Lama kowt!


Aku paham bila ppuan2 yang sedang memprint asgmnt diorg ni print kemain lama lagik. Asgmnt diorg banyak. Ok lah. Aku paham, aku pon student jugak. Tapi yang buat aku rasa nak mencarot kat diorg ialah terrgedik2 time nk print tu la nk edit2 asgmnt. Hoi! Kodai ni, abah kau punyo?! (sekadar dalam hati). Mula2 leh r aku sabar. Tapi kalo dah 4 org (satu geng) ni masing2 nk print, pastu setiap helai nk edit, masih wajarkan aku bersabar?


'bang, yg ni buang border dia'. 'bang, yang ni kecik sgt, tlg besarkan'. 'bang, ni nak print lagi satu, xcukup la'. 'bang, nak memantat ngn abg'. huhhhhh ayat yg last tu saje tambah. bengang punya pasal weh! agak2 la...kul 3lbeh kot, aku dah r ngntok, nk tggu lama lak. Aku xkesah kalao diorang nk print smp 300ribu helai sekalipon. Aku paham. Tapi biar la smooth je keje2 print tuh. X r aku bengang. Ni ntah la, sejak bila kdai printing ada pakej editing asgmnt pon aku tataw. Promosi raya ke?


Last2, dengan rasa marah yang terpendam, aku dengan lembut lagi sopan santun tny la abg tu, 'bang, lama lagi ke?'. abg itu lalu menjawab, 'ada 2 org lagi'. perghhhhhhhh 2 orang tu adalah ppuan2 dalam geng 4 org tuh. mmg xdpt ah nk tggu. kang sedar2 leh tros g padang kawad je, naik bas, smp fac, hantar asgmnt! so, 'leh print ni jap x, dua helai je' (dengan muka tahan sabar). bleh la plak abg tuh tny dlu kat ppuan2 tu, 'leh ke ni? 2 helai je'. aihhhh xpe, dari sudut biz, myb die nk jg ati customer kan. yg aku bengang, ppuan2 tu leh lak ckp 'xleh!'. perghhhhhhhh


Tak wujud consideration di situ! Dan apabila tiada consideration, termaktub lah die manusia yang selfish! Kalo x pasal asgmnt tu nk submit cepat, xkuasa la nyahhh nk tggu lama2 gitu! tp nsb bek abg tu rileks je, print gak la asgmnt aku tuh. annoying nya aku pada ppuan2 tu mmg tahap abugen la. after membayar RM 0.60 dan menunggu hampir 40 minit utk print 2 helai kertas, aku berlalu keluar dari kedai tersebut.


Melangkah ke kereta dengan penuh gemalai. Dan di dalam kereta, kawan aku yang baik ati, si Anis Maisarah setia menanti. Pe lagi, journal mencarut mulalah dicipta. Puas aku maki hamun. Anis pon xkomen ape2, lebih2 pon die tambah2 je ayat aku. Dan biasa la aku, bila marah je, mulut aku pot pet pot pet non stop. Macam2 la. Yang pasti, aku sgt marah. Bengang. Bukan sebab tggu lama, tapi annoying dengan sikap ppuan2 2. Selfish.


Oleh yang demikian, anda semua, kalo nk print asgmnt tuh, make sure dah perfect bagai, baru la g kdai printing. X payah dok nk tgedik2 edit asgmnt anda kat kedai. Pelissss la!


So, perjalanan hidup diteruskan. Aku yang sambil drive sambil memarah2, mencarut xbpe nk mencarot ah, (azam baru, xnk mencarut) aku tny kan kat anis nk ke sundae die ice cream yg die ngidam2 tuh. So, ktorg tros ke mekdi. Anis beli sundae, aku beli light coke. Tapi, 2 ringgit je duit anis, selebihnya duit aku. Maklumlah, ppuan ni kan dah dalam kategori tanggungan aku. Anak kandung la katakan. Hahahahahha


Balik dari mekdi plak, nyaris la xlanggar moto. Bak kata anis, moto tu 'macam lintasan syaitan'. Tetiba je muncul. Nasib x eksiden. Aku pon xfaham la ngn sikap pemandu dan pembonceng motosikal masakini (nada pembaca berita). Grrrrrrrrrr


Oleh yang demikian, tu je lah. Anda semua tentu penat membaca. Ini sekadar santapan minda dan perkongsian pengalaman hidup. Ahhhh sebenanya menyampah lagi ni weyh! Geram! Eeeeeee!!!!!!! So korg, masihkah mampu mulakan hari dengan senyuman seandainya mengalami insiden2 mcm aku nih? Renung2kn, dan selamat beramal! ;p

3 Responses


  1. wah bukan main marah nisa... next time nisa nak print meh lah dtg gombak print brapa byk pn xpe.. hehehehe