Nisa HEBAT
Lagi2 nak cerita pasal kawan. Lebih-lebih kawan. Ulang-alik keliling tepi suma kawan. Penting sangat ke kawan? Yup, kawan mmg penting. Tapi kalau asyik pk kawan je, kaum kerabat family sedara mara tok lang pak su suma celah mana nak letak?

Biasa lah kan, kadang-kadang nak jaga ati kawan, tlupa nak jaga ati mak bapak. Ke hulu hilir ngn kawan, tlupa nk bawak mak bapak g jenjalan. Berhabis sakan beli hadiah besdey kawan, besdey mak bapak sndri kadang2 terlupa. Alahai....

Kadang2 tu, tido sebantal makan sepinggan, tapi dia la gunting dalam lipatan.

Rasanya tahun ni banyak sangat la masalah 'kawan' yang aku hadapi. Kadang-kadang naik menyampah nak layan. Persetankan suma perasaan. Kalau suma yang dibuat 'nak pk hati kawan', susahlah! Macam lah 'kawan' tu pernah nak pk pe aku rasa plak. G mati.

Ada sesetangah orang, agung kan sangat bff la, friend forever la, kawan sampai mati la ape la bagai. Aku xkesah. Aku pon suka gak. Kawan kot... Tapi yang buat aku menyampah sikap sesetengah 'bff' atau 'kawan sampai mati' atau 'friend forever' ni. Tak la menyampah sangat sebenanya. Agak kurang senang cuma. Dan ini tidaklah bermakna aku tak appreciate diorg/dia/mereka/him/her.

Aku kurang senang bila ada kawan yang rasa dia jelah yang betul. Even mmg dia betul. Tapi xbermakna orang lain xbetul. Betul? Jangan la pk susah kau, tak pk orang lain lagi susah. Selama aku hidup, mcm2 aku jmp. Ada kawan yang tak leh accept keadaan yang berubah. Pelik.

One thing for sure, even kita suma rapat cmne sekalipun, bagai aur dengan tebing, umpama cincin dengan permata, terimalah keadaan tu amat sukar untuk kekal. Satu hari, keadaan pasti akan berubah. Suma orang akan memulakan langkah masing-masing. Semua orang akan bina hidup sendiri. Kawan rakan sahabat silih berganti. Kita hidup dalam suasana baru setiap hari.

Nampak salah orang, selalu xsedar silap sendiri. Aku pon macam tu. Naif. Dangkal. Dan masih terus ingin belajar. Kehidupan. Pesanan buat bff, kawan sampai mati, friend forever dan xterkecuali musuh2 agung aku; keadaan akan sentiasa berubah.

Manusia juga akan berubah.

Setiap manusia akan memulakan langkah sendiri. Pasti membawa rakan-rakannya, sahabat-sahabatnya, bff-bffnya, kawan-kawan sampai matinya, cuma mungkin tidak di sisi, tidak di hadapan mata, tetapi dalam hati bersama memori2.

:)

p/s : kalau jarang2 hangout, jumpa setahun sekali je, kita still bff kan? Jangan la kecik ati kalo aku asek kuar ngn kengkawan yg lain... Ala, fb/sms/skype/ym kan ada! chill~
0 Responses