Nisa HEBAT
Current issue; pasal Aminulrasyid. At first, aku tataw pon sape Aminulrasyid. Ok, allayarham Aminulrasyid ditembak mati oleh polis. Takziah dan Al-Fatihah kepada keluarga mangsa.

Xperlu nak cerita panjang lebar pasal tragedi yang dah berlaku, cuma sekarang imej pihak polis dah tercalar. Masyarakat kata polis kejam. Aku agak 'terkesima' dengan statement2 macam tu.

Kesian, lepas ni polis jangan kejar sape2. Jangan tembak sape2. Sebab kalau tersalah tembak nnt jadi kontroversi. Pada aku, dalam kes ni, bukan salah sape2 dan xperlu dipolitikkan.

What if mangsa bukan remaja berusia 15 tahun, sebaliknya penjenyah yang memang dikehendaki polis? Polis berjaya tembak dan penjenayah mati. Agaknya ada tak nanti muncul group kat fb 'Polis Malaysia Hebat!!'?? Ada x agaknya?

Memang la, kalau adik aku yang jadi mangsa, aku pon marah. Aku sedih. Cuma kesalahan tetap kesalahan. Hukuman tetap hukuman. Semua telah terlulis di lohmafuz. Qada' dan qadar, Allah yang menentukan. Telah ditentukan. Kita kena kuat.

Hari ni, keluar berita, seorang anggota polis patah kaki n masuk sepital sebab kejar mat rempit. Kenapa xde sape yang membela polis ni? Dia jadi mangsa. Kalau polis tu mati sebab kejar mat rempit, kang lagi orang cakap mat rempit lagi hebat dari polis kat Malaysia ni.

Aku bukan la pro kerajaan anti pembangkang atau pro pembangkang anti kerajaan. Cuma aku lihat masyarakat sekarang dah mula xmenghormati pihak yang mempertahankan negara. Polis, tentera, suma ada peranan masing2. Dan tidak ada satu pon yang amat perfect even sehebat mana pihak tersebut. Kelemahan mesti wujud hatta kehebatannya dikenali seantero dunia.

Hari ni orang kata polis zalim. Esok lusa kalau umah kau kena masuk pencuri, sape kau cari? Tok dukun? Bidan? Adoiii... Nanti kalau ada orang ugut bunuh kau, nak report kat sape? Ape2 hal, polis la jugak. Tapi bila polis tersilap, kita pandang polis macam pandang semak samun belakang umah. Xde nilai.

Oh, panjang2 berleter, sebenarnya sebab aku terfikir satu perkara. Yang silap dicanang2, tapi yang betul ditanam2. Salah tetap terima hukuman. Ini hidup. Kadang2 memang tak adil. Siasatan sedang dijalankan. Kalau polis tu salah, dia bakal terima hukuman. Kita rakyat bisa ni diam jelah. Belajar dari pengalaman.

p/s: dulu masa sekolah aktif kadet polis.
0 Responses